Nyhetsflödet

Tuesday

Ljus i mörkret - Jer 45

Kommentar till den dagliga bibelläsningen
"Jag är trött på allt suckande och jag får ingen ro."  (Jer 45:2 FB)

Jeremias skrivare Baruk tyckte att nu fick det vara nog. Han hade mött det ena problemet efter det andra. Han möter "ny sorg till min förra plåga" (vers 2). Han var trött, fick ingen ro och såg inget slut på eländet.

Då kommer ordet från Herren som säger att mitt i allt mörker som drabbar jorden kommer Herren att låta Baruk vinna sitt liv (vers 5).

Då jag läser detta tänker jag: "Javisst, det är ju sådan som Herren är." Du kan befinna dig i totalt mörker. Du ser ingen utväg. Du är dränerad på all kraft. Du ser bara mörker och kan inte ens tänka dig att ta emot ett ord från Herren.

Då plötsligt finns Han hos dig. Det kommer ett ord till dig. Ett ord som öppnar en lite strimma av hopp. Bara en liten glimt av ett ljus i det totala mörkret. Du börjar gå mot ljuset och vägen tillbaka till livet öppnas för dig.

Det är bara Gud som kan göra det.

1 comment:

  1. bra skrivet. har själv varit mörkret, bett om guds kärlek och fått den, det kan vända på en gång, sen är allt ljust igen....bara man tror och öppnar sig för den!

    tack för en bra blogg, ett ljus i mörkret! :-)

    ReplyDelete