Nyhetsflödet

Monday

Varför? Jer 12

Kommentar till den dagliga bibelläsningen
"Rättfärdig är du, HERRE, när jag vill gå till rätta med dig. Ändå måste jag tala med dig om dina domslut. Varför lyckas de ogudaktiga så väl? Varför lever alla trolösa så trygga?"  (Jer 12:1 FB)

Profeten går till rätta med Gud. Han kan helt enkelt inte förstå att Gud låter det gå som det går i världen. Hur kan det komma sig att ogudaktiga ser ut att leva goda liv, medan Guds eget folk har det svårt? Jag får känslan av att profeten tänker: "Om jag vore gud, skulle jag minsann inte handla som Gud gör."

Många har säkert ställt samma fråga som profeten, men livet är helt enkelt inte rättvist. Det finns ogudaktiga som aldrig är sjuka och gudaktiga som ständigt drabbas av sjukdom.

Vår ekonomiska status och vårt hälsotillstånd är inte ett tecken på hur gudaktiga vi är. Vi får bara acceptera det i tilliten att Herren ser oss och våra liv och tilliten att Guds domar till slut är rättfärdiga.

No comments:

Post a Comment