Nyhetsflödet

Wednesday

Du håller mig i din hand - Ps139

150 psalmer ur Bibeln
Kommentar till den dagliga bibelläsningen - Psalm 139

 "Du omsluter mig på alla sidor och du håller mig i din hand" (Ps 139:5 FB)

Psalmen talar om att Herren vet allt om oss. Han vet vad vi tänker (vers 2), han vet vad jag säger till och med innan jag säger det (vers 4). Psalmen talar vidare om att det inte finns en enda plats där Herren inte är med oss (vers 7).

För någon kan det vara en skrämmande tanke att Gud vet allt om mig och att det inte finns någon plats där jag kan gömma mig för honom. Men psalmförfattaren finner bara trygghet i den kunskapen (vers 6), och välkomnar Gud att utrannsaka och pröva honom för att se om han är på rätt väg (vers 23-24).

Hur långt borta från Gud jag än kan tyckas vara, så är han ändå där fär att leda mig och fatta mig i handen (vers 10).

No comments:

Post a Comment