Nyhetsflödet

Saturday

Var kan man få hjälp? - Ps 121

150 psalmer ur Bibeln (Foto: http://www.freefoto.com/)
Kommentar till den dagliga bibelläsningen - Psalm 121

"Jag lyfter mina ögon upp till bergen. Varifrån skall min hjälp komma? Min hjälp kommer från HERREN, som har gjort himmel och jord." (Ps 121:1-2 FB)

Psalmförfattaren behöver hjälp. Han ser sig omkring och frågar sig var han ska kunna få denna hjälp. Och då han lyfter sin blick och ser upp mot bergen förstår han...

Den ende som har makt att hjälpa mig är han som har skapat bergen och allt som finns på jorden. Det fantastiska är att han som har skapat allt detta bryr sig om mig som bara är en liten obetydlig människa bland alla mijarder människor som är resultatet av hans skapelse.

-Herren kommer inte att låta din fot vackla (vers 3)
-Herren är ditt skydd (vers 5)
-Herren skall bevara dig från allt ont (vers 7)
-Herren skall bevara din utgång och din ingång från nu och till evig tid (vers 8)

No comments:

Post a Comment