Nyhetsflödet

Tuesday

Nere i hålan - Ps 88

150 psalmer ur Bibeln (Bilden kommer från Freefoto.com)
Kommentar till den dagliga bibelläsningen - Psalm 88

"Men jag ropar till dig, Herre, om morgonen kommer min bön till dig." (Ps 88:14 FB)

Psalm 88 är ett rop om hjälp i mörkaste förtvivlan. Psalmisten ser inget ljus. Han känner sig som om han förpassats "ned i hålan".

I fotnoten till den bibelversen kan vi i Folkbibeln läsa om hålan: "Det hebreiska ordet används om hålrum i marken, som kunde användas som fängelsehålor eller som Silos" (jfr. 1 Mos 37:24 om Josef).

Ibland kan man känna sig "slagen till marken", men här når man inte ens upp till marknivån. Psalmen är skriven i djupaste förtvivlan. Det finns inget positivt i psalmen. Den enda räddningslinan som kan finnas är bönen, ropet, som sänds upp nedifrån hålan: "Men jag ropar till dig, Herre, om morgonen kommer min bön till dig."

Det enda hopp som finns är att Gud ser mig och hör mitt rop.

/PB

No comments:

Post a Comment