Nyhetsflödet

Monday

Mina tankar - Ps 104

150 psalmer ur Bibeln (Foto: http://www.freefoto.com/)Kommentar till den dagliga bibelläsningen - Psalm104

"Må mina tankar behaga honom, jag vill glädja mig i Herren"
(Ps 104:34 FB)


Psalm 104 är en enda lång lovsång till Gud och hur Gud skapat och styr hela jorden. Då psalmisten inser Guds storhet kommer bönen om att hans tankar ska kunna behaga Gud.


Vi kanske oftast bedömer vår egen helgelse efter vad vi gör och vad vi säger. Men Gud tänker djupare än så. Han vet att all synd börjar i våra tankar. Det utförs inga syndiga handlingar som inte förberetts i våra tankar. Jakobs brev säger att då begäret har blivit havande föder det synd (Jak 1:15). Jesus säger att vi kan begå äktenskapsbrott i våra tankar.


Inför detta får vi bara be Gud att han ska rena det som finns inne i mig. För det som finns inne i mig är det som kommer att komma ut förr eller senare.



Herre, rena min tankar och mina motiv. Låt mina tankar behaga dig.

No comments:

Post a Comment