Nyhetsflödet

Sunday

Endast hos Gud - Ps 62

150 psalmer ur Bibeln
Kommentar till den dagliga bibelläsningen - Psalm 62


"Endast hos Gud söker min själ sin ro, från honom kommer min frälsning." (Ps 62:2 FB)
"Fäst inte hjärtat vid rikedom, även om den växer." (vers 11)

Här talar psalmisten om vad man kan sätta sin lit till och vad man inte kan sätt sin lit till. Han talar också om att sätta sin lit till våld och det man vunnit på ett oärligt sätt. (vers 11).

Rikedom kan inte ge själen ro. Den kanske snarare skänker oro. Det finns bara en enda plats där själen kan få varaktig ro. Endast hos Gud. Endast betyder att det inte finns någon annan plats på jorden som kan ge själen ro.

Vi får ständigt komma tillbaka till honom, som är den enda som kan ge varaktig vila och ro för själen:

"Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor så skall jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar." (Matt 11:28-29 FB)

No comments:

Post a Comment