Nyhetsflödet

Friday

Orosmoln - Ps 54

150 psalmer ur BibelnKommentar till den dagliga bibelläsningen - Psalm 54

"Gud, hör min bön, lyssna till orden från min mun." (Ps 54:4 FB)

Ibland kan vi känna det som om orosmoln drar in över våra liv. Vi kan inte kontrollera dem. De bara finns där.

David är i den situationen då han skriver Psalm 54. Det fanns fiender och motångar överallt. Till och med dem han litade på svek honom.

I den situationen vänder sig David till Herren med bönen "Gud fräls mig...hör min bön...lyssna till mina ord" (vers 3-4).

David får då uppleva Herrens omsorg och hjälp. Mitt i den svåra situationen. Mitt ibland orosmolnen.

Det är gott att få uttala orden, tillsammans med David: "Se, Gud är min hjälpare, Herren uppehåller min själ...ur all nöd räddar han mig" (vers 6+9)

No comments:

Post a Comment